Köp- och leveransvillkor

Köpvillkor

  1. Beställningen läggs på webbplatsen Vamosko.se
  2. Vamosko förbehåller sig rätten till lag- och författningsändringar som gäller konsumentköp
  3. Vid beställning ska kunden uppge namn, adress, leveransadress (om annan än faktureringsadressen), telefonnummer och e-postadress.
  4. Beställaren har bekantat sig omsorgsfullt med varans egenskaper innan beställningen läggs och ansvarar i alla avseenden för att den beställda varan är lämplig för sitt användningssyfte.
  5. Kundens beställning är bindande när beställningen har skickats.
  6. Vamosko skickar en beställningsbekräftelse per e-post. 

Betalning

  1. Inköp kan betalas via nätbanken, med kreditkort (Visa, Visa Electron, Mastercard), med faktura, på avbetalning eller med förskottsfaktura.
  2. Vid betalning med kreditkort sker debiteringen på kreditlagets skyddade och säkra webbplats.
  3. Vid betalning med faktura har du en betalningsfrist på 14 dagar efter att du har fått hem varan.
  4. Närmare uppgifter om avbetalning finns nere på sidan. 

Betalning med Visa, Visa Electron eller MasterCard

Om du vill betala med Visa, Visa Electron eller MasterCard fungerar Vamosko endast som marknadsförare av varorna och tjänsterna, samt levererar varorna till köparen. Verifone ansvarar för reklamationer.

Vid betalning med Visa, Visa Electron eller MasterCard är det Bella Luna Oy (Vamosko) som säljer varan och köpet görs mellan kunden och Bella Luna Oy. Säljaren har ansvaret för alla skyldigheter med anknytning till köpet. Bella Luna Oy är också mottagare av betalningen.



Verifone Sweden AB
Box 92031, SE-120 06 Stockholm
Telefon växel: 08-566 287 00
Telefon Kundsupport: 08-566 287 70
support@verifone.se

 

Nätbanker

Vid betalningar via nätbanker genomför Verifone betalnings- och finansieringstjänsten i samarbete med banker och kreditinstitut. Verifone köper betalningen och förmedlar den till köpmannen. För användaren fungerar tjänsten exakt på samma sätt som vid traditionell e-betalning.

 

Priser

  1. Varornas pris anges på webbplatsen.
  2. Vamosko förbehåller sig rätten att ändra priserna.
  3. De angivna priserna innehåller moms 24 %.


    Leveranser

  1. Vamosko levererar varorna till kunden inom en på förhand angiven leveranstid.
  2. Vi erbjuder kostnadsfri leverans av alla beställningar.
  3. Försändelserna skickas till Schenkers uthämtningsställen. I Finland kan beställningar också hämtas i vår affär.
  4. Vamosko har ansvaret om en vara försvinner eller skadas under transporten. Om en vara som returneras av konsumenten försvinner eller skadas av orsaker som är oberoende av Vamosko, har konsumenten eller transportföretaget som skött transporten ansvaret.
  5. Vamosko har ansvaret om en vara försvinner eller skadas under transporten.
  6. Kunden är skyldig att omsorgsfullt kontrollera den leveransadress som uppgetts. Vamosko ansvarar inte för följderna av att en felaktig adress har uppgetts eller för eventuella extra kostnader som uppkommer på grund av att den felaktiga adressen.
  7. Kunden ska kontrollera förpackningen visuellt vid uthämtningen av varor. Om förpackningen ser ut att ha så stora skador att man kan anta att också varan är skadad, ska en anteckning om detta göras på fraktsedeln inför fraktföraren. Om varan är skadad ska kunden omedelbart kontakta Vamosko kundtjänst.
  8. Om kunden har tagit emot varan och först därefter upptäcker att en skada har uppkommit under transporten, ska kunden omedelbart kontakta Vamos kundtjänst. Om kunden inte omedelbart har anmält en reklamation med anknytning till transportskada, är det möjligt att kunden inte får ersättning för skadan på grund av problem med att utreda reklamationen.
  9. Varorna levereras inom cirka 2–5 arbetsdagar.
     

    Varor
  1. Varornas färg kan i verkligheten avvika från färgen på bilderna av bland annat foto-/ljustekniska orsaker.
  2. Tygernas mönster kan variera.
  3. Varorna tillverkas i huvudsak av läder, tyg, naturgummi, ekologiska material och konstgjorda material.
  4. Normal garanti enligt konsumentskyddslagen gäller för alla varor, om inget annat anges i varuinformationen angående garantin.

     

Utbyte

  1. Våra varor har full 14 dagars bytesrätt. Vid byte av en vara ska kunden lämna en ny beställning i webbshoppen och returnera varan som ska bytas. Bytesbeställningen ska ha lämnats innan den returnerade varan anländer till oss. Annars behandlas försändelsen som en normal returnering. Returnera varor som ska bytas tillsammans med returblanketten och kryssa för punkten ”byte” på blanketten. På så sätt får du snabbt en ny vara! Returnerade varor krediteras när varorna anländer till oss. Vi tar inte ut expeditionskostnader för byten.
     

Returnering

  1. Kunden har 14 dagars provnings- och returrätt, som räknas från och med den dag då kunden har mottagit varan.
  2. Kunden kan prova varan i 14 dagar, men får inte ta den i bruk. Provningen ska alltså motsvara den typ av provning som kunden kan göra i en affär.
  3. Returneringsanvisningar finns på blanketten som levereras med varorna. Du kan också be Vamosko kundtjänst om råd.
  4. I Finland kan varor även returneras direkt till vår affär.
  5. Vamosko ansvarar inte för varor som returnerats utan returblankett. Kunden bryter då mot avtalsvillkoren och Vamosko har rätt att skicka de returnerade varorna tillbaka till konsumenten på dennes bekostnad och avslå returrätten med hänvisning till avtalsbrott.
  6. Varor ska returneras tillsammans med kontaktinformation, bankförbindelse och kontonummer samt övriga uppgifter som nämns i Vamosko returneringsanvisningar. Om produkten har betalats med förkottsfaktura ska en kopia av kvittot på betalningen bifogas.
  7. Kunden är skyldig att på egen bekostnad lämna varan som ska returneras till närmaste postkontor eller Postnord serviceställe i enlighet med Vamosko returneringsanvisningar.
  8. En vara som returneras ska vara oanvänd, i säljbart skick och omsorgsfullt förpackad och skyddad i originalförpackningen. Vi tar inte emot returnerade varor som har förpackats endast i skokartongen, utan skyddspåse. Skokartongen ska också vara i säljbart skick. För varor som returnerats utan kartong/med skadad kartong debiterar vi 100 kr. En skokartong som returneras får inte tejpas.
  9. Köpesumman betalas in på kundens konto i sin helhet, om villkoret i punkt 7 uppfylls, inom 30 dagar från att den returnerade varan har mottagits.
  10. Varorna returneras via Postnord. Vi debiterar en returavgift om 50 kr (ingen avgift vid byte).
  11. Om en vara har förlorat sitt försäljningsvärde, exempelvis för att kunden har förpackat den slarvigt eller på grund av skador som uppkommit under provningen, är kunden skyldig att betala Vamosko en ersättning som uppgår till försäljningspriset av en felfri vara eller prisskillnaden mellan den skadade varan och en ny vara. I detta fall återbetalas varans pris minskat med värdeminskningen. Värdeminskningen fastställs fall för fall.
  12. För försändelser som inte hämtats ut debiterar vi 100 kr.
 

Reklamationer

  1. Reklamationer ska göras skriftligt med bifogade bilder på felet som reklamationen gäller till adressen
    info@vamosko.se
  2. Våra produkter har en normal garanti enligt konsumentskyddslagen
  3. Garantin gäller inte skador som orsakats av felaktig användning.
  4. Garantin gäller inte skador som orsakats av kundens vårdslöshet.
  5. Garantin gäller inte reklamationer gällande slitage på slitageutsatta ytor och på textilier, uttänjning eller färgförändringar till följd av användning.
  6. Garantin gäller inte heller produkter för vilka nämnts att det i deras egenskaper ingår att se slitna ut eller andra avvikande egenskaper som nämnts separat.
  7. Reklamationer ska göras skriftligt med bifogade bilder på felet som reklamationen gäller till adressen

Övriga villkor

 

  1. Kunden ska ha fyllt 18 år. En person under 18 år ska visa upp vårdnadshavarens samtycke och kontaktinformation.
  2. Vamosko ansvarar inte för skador om kunden under transport av produkten har sönder paketet eller om paketet blir vått på grund av kundens oaktsamhet.

 

Fakturor

Köp nu, betala senare!

När du betalar med Klarna Faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Du får alltid hem varorna innan du betalar.
  • Betalningstiden är alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut dina kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med konsumentskyddslagen*
  • Ladda ner originalfakturan från klarna.fi
  • Det finns också möjlighet till avbetalning

 

Betalningsvillkor

Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. I enlighet med avtalet med e-butiken kan en fakturaavgift komma att debiteras.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkorHär hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Delbetalningar

Du kan ansöka om att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid följande:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Konto - betala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr i månaden tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden.

Länk till Klarnas Allmänna villkor.

Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

    • You are offline. You need to regain network connectivity to continue shopping.